Trouwen is stiekem best een spannende bezigheid. Daarbij zijn er enorm veel keuzes die jullie moeten maken. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog ga ik jullie vertellen hoe ik op een bruiloft te werk ga. Dan hoeven jullie daar in elk geval niet zenuwachtig meer over te zijn.
Wat ik heel belangrijk vind, is dat jullie bij mij jezelf kunnen zijn. Ik fotografeer al 15 jaar bruiloften (zo’n 400 in totaal), en ik heb alles wel meegemaakt. Tijdens de trouwdag vraag ik ‘all access’. Dat houdt in: Ik ben overal aanwezig. Bij bruiden en bruidegommen tijdens de voorbereidingen, al dan niet in de blote kont, op het toilet, terwijl ze nog in bed lagen, in oude pyama’s, tijdens het scheren, wassen of met krulspelden in de haren en gezichtsmaskers op. Je kunt het zo gek en zo persoonlijk niet bedenken. En juist van dat soort momenten denken jullie later misschien: “Hé, wat tof dat daar foto’s van zijn.” Als jullie mij het vertrouwen en de vrijheid geven om dichtbij jullie te zijn, zowel letterlijk als figuurlijk, dan beloof ik dat jullie er een mooie herinnering voor terug krijgen.
Op de bruiloft zelf ben ik als een gast aanwezig. Ik probeer niet teveel aandacht te trekken en me gewoon met andere gasten te mengen door af en toe een praatje met ze te maken. Op die manier voelen mensen zich op hun gemak, en dat zorgt voor meer natuurlijke foto’s. Ik ga vooral journalistiek te werk. Mijn focus ligt op het vangen van spontane, echte momenten en expressies, zonder daarbij te dirigeren. Iemand die een traantje wegpinkt, een goede mop vertelt, lekker van zijn glas wijn geniet of een paar kinderen die verstoppertje spelen. Dat soort dingen. Maar zeker ook mensen die zich bescheuren van het lachen en totaal uit hun plaat gaan tijdens het feest. Ik maak voor jullie een epische sfeerimpressie, aangevuld met overzichts- of detailfoto’s. Ik zet geen situaties in scène en ik grijp verder niet in, tenzij dat écht nodig is. De enige uitzondering hierop is de fotosessie met jullie tweetjes. Daarbij geef ik wel wat instructies, maar ook niet teveel! Het zorgt voor de mooiste foto’s als jullie gewoon lekker met elkaar bezig kunnen zijn. Ik zal hierin alleen aansturen wanneer nodig.
During the day I am the only professional (hired) photographer. A second shooter can be arranged by me. If you are looking for a video team: Together with Carine I make the most beautiful wedding films. If (amateur) video teams are present, this can have an influence on your wedding report. So please discuss with me if you would like to have a videographer at the wedding!
I photograph a lot of different people on such a day. But I am not so concerned with making a guestbook or an attendance registration. In any case, it is difficult to keep track of who I have photographed, and some people show themselves more than others.
Om ervoor te zorgen dat de voor jullie belangrijkste mensen duidelijk en samen met jullie in beeld komen, kunnen we een kort moment inplannen voor een paar groepsfoto’s. Hierbij houd ik 10 opstellingen als maximum aan. Grote lijsten met groepsfoto’s kosten veel tijd, dus het gaat ten koste van de tijd die jullie met gasten kunnen doorbrengen. Daarbij ben ik het meest in mijn element als ik echte, spontane momenten vastleg.
The standard setups are important in any case: The bridal couple with the parents, with the witnesses, families, masters of ceremonies and possibly with grandfathers, grandmothers or other family members.
So if you want group photos, make a short list of the setups and give it to a master of ceremonies.
The reception/drinks is often a good time to take group photos.
During the rest of the day I focus my attention on capturing the beautiful moments and atmosphere during your day. I therefore limit taking posed (group) photos to the group photo moment and the photo shoot with the bridal couple. Outside of that I don't take posed photos. Would you like to offer your guests the opportunity to take more photos together? then rent my photo booth!
I would like to eat with you during dinner. It is the only opportunity for me to eat. I ask that a nutritious meal be arranged for me. This is important, because shooting all day takes a lot of energy and concentration. The best time for me to eat is during the main course, so that I can recharge undisturbed. I can sit at the table with the guests, or separately. I do like to stay nearby, so that I can respond quickly to, for example, an unexpected speech. During dinner I also prepare for the party. I check out the party room and make sure my equipment and flashes are ready to capture the party.
Tijdens het feest geldt hetzelfde als de rest van de dag. Ik fotografeer jullie feest vanuit alle denkbare hoeken. Van de mensen die los gaan op de dansvloer, maar ook van de gasten die ontspannen aan de bar onder het genot van een biertje een goed gesprek voeren. In de regel geldt: de mensen die het hardst feesten, komen het vaakste in beeld! Maar ook hierbij zal ik mooie overzichtsplaten maken van het totale feest en een te gekke sfeerimpressie maken van jullie knalfeest.
Na thuiskomst rest mij een heel belangrijke taak, namelijk het zorgen voor goede backups. Dat begint al tijdens het fotograferen, waarbij mijn camera’s zo zijn ingesteld dat alle gemaakte foto’s dubbel worden weg geschreven. Als ik thuis kom van een bruiloft, hoe laat dan ook, het allereerste wat ik doe is zorgen dat de foto’s gebackupt worden. Niet één keer, maar in totaal worden van alle foto’s 5 kopieën gemaakt, waarvan één in de cloud. Op deze manier is de kans dat er iets mis gaat en dat ik data verlies te verwaarlozen. Maar ik heb liever vier backups teveel dan één te weinig.
Tot zover mijn werkwijze.