Trouwen, dat doe je namelijk niet dagelijks, en veel dingen zijn nieuw en spannend. Daarbij zijn er enorm veel keuzes die jullie moeten maken. Zoveel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog ga ik jullie precies vertellen hoe ik op een bruiloft te werk ga. Op deze manier kunnen jullie zelf bepalen of dit past bij wat jullie als personen en bij wat jullie in gedachten hebben. Ik wil jullie adviseren om deze blog aandachtig door te lezen ter voorbereiding op onze kennismaking.
DE VOORBEREIDINGEN
Wat ik heel belangrijk vind, is dat jullie je bij mij op je gemak voelen. Daar doe ik ook mijn best voor. Wees lekker jullie zelf, en let niet teveel op mij. Zie me gewoon als een daggast die op jullie bruiloft aanwezig is. Ik maak best graag even een praatje zo nu en dan, maar verder hoeven jullie niet teveel op mijn te letten. Kijk ook niet teveel in de camera, tenzij daarom gevraagd wordt.
Ik fotografeer al 15 jaar bruiloften (een dikke 300 stuks in totaal), en ik heb alles zo’n beetje wel meegemaakt. Tijdens de trouwdag vraag ik ‘all access’. Dat houdt in: Ik ben overal aanwezig. Bij bruiden en bruidegommen tijdens het uit/aankleden, al dan niet in de blote kont, op het toilet, terwijl ze nog in bed lagen, in oude pyama’s, tijdens het scheren, wassen of met krulspelden in de haren en gezichtsmaskers op. Je kunt het zo gek en zo persoonlijk niet bedenken. En juist van dat soort momenten denken jullie later misschien: “Hé, wat tof dat daar foto’s van zijn.” Als jullie mij het vertrouwen en de vrijheid geven om dichtbij jullie te zijn, zowel letterlijk als figuurlijk, dan beloof ik dat jullie er een mooie herinnering voor terug krijgen.
TIJDENS DE DAG
Op de bruiloft zelf ben ik als een gast aanwezig. Ik probeer niet teveel aandacht te trekken en me gewoon met andere gasten te mengen door af en toe een praatje met ze te maken. Op die manier voelen mensen zich op hun gemak, en dat zorgt voor meer natuurlijke foto’s. Tijdens de dag ga ik vooral journalistiek te werk. Mijn focus ligt op het vangen van spontane, echte momenten en expressies, zonder daarbij te dirigeren. Iemand die een traantje wegpinkt, een goede mop vertelt, lekker van zijn glas wijn geniet of een paar kinderen die verstoppertje spelen. Dat soort dingen. Maar zeker ook mensen die zich bescheuren van het lachen en totaal uit hun plaat gaan tijdens het feest. Ik maak voor jullie een te gekke sfeerimpressie, met af en toe ook een overzichtsfoto of foto’s van bepaalde details. Ik zet geen situaties in scène en ik grijp verder niet in en geef jullie geen instructies over wat jullie moeten doen, tenzij dat écht nodig is. De enige uitzondering hierop is de fotosessie met jullie tweetjes. Daarbij geef ik wel wat instructies, maar ook niet teveel! Het zorgt voor de mooiste foto’s als jullie gewoon lekker met elkaar bezig kunnen zijn. Ik zal hierin alleen aansturen wanneer nodig.
Om tijdens een dag de absolute vrijheid te hebben om voor jullie iets moois te maken, is het prettig als er zeker tijdens een ceremonie niet teveel fotograferende mensen aanwezig zijn. Is het sowieso niet veel fijner als de gasten tijdens de ceremonie met hun aandacht bij jullie zijn, en niet bij hun telefoon of camera? Tijdens de dag ben ik de enige professionele (ingehuurde) fotograaf. Een second shooter kan door mij worden geregeld. Wanneer jullie een video-team zoeken: Ik bied zelf ook videografie aan. Wanneer er (amateur)videoteams aanwezig zijn, dan is het mogelijk dat de fotoreportage daardoor nadelig wordt beïnvloed. Daarom help ik jullie graag aan een video-team waarmee ik goed kan samenwerken, zodat jullie de mooist haalbare herinneringen in huis krijgen.
GROEPSFOTO’S?
Ik fotografeer op zo’n dag heel wat verschillende mensen. Maar ik houd me niet zo zeer bezig met het maken van een gastenboek, van een aanwezigheidsregistratie. Sowieso is het natuurlijk niet echt bij te houden wie ik allemaal wel en niet op de foto heb gezet, en daarbij laten sommige mensen zich gewoon meer zien dan anderen.
Om ervoor te zorgen dat de voor jullie belangrijkste mensen toch een keer duidelijk en samen met jullie in beeld komen, is het een goed idee om een kort momentje in te plannen voor een paar groepsfoto’s. Een stuk of 10 opstellingen is het maximum. Grote lijsten met groepsfoto’s kosten veel tijd, dus het gaat ten koste van de tijd die jullie met gasten kunnen doorbrengen, en het gaat ook ten koste van het aantal foto’s dat jullie van de rest van de dag krijgen.
De standaard opstellingen zijn sowieso belangrijk: Denk bijvoorbeeld aan het bruidspaar met de ouders, met de getuigen, gezinnen, eventueel met opa’s, oma’s of andere familieleden. Maak een kort lijstje van de opstellingen, en geef dit aan een ceremoniemeester.
De receptie/borrel is vaak een goed moment om de groepsfoto’s te maken.
Tijdens de rest van de dag richt ik mijn aandacht op het vastleggen van de mooie momenten en sfeer tijdens jullie dag. Het maken van geposeerde (groeps)foto’s beperk ik daarom tot het groepsfoto-moment en de fotoshoot met het bruidspaar. Daarbuiten maak ik geen geposeerde foto’s. Willen jullie voor jullie gasten toch een mogelijkheid aanbieden om wat meer samen op de foto te gaan, dan kan ik het aanbevelen om een fotobooth in te huren. Ik heb zelf een hele mooie en leuke photobooth te huur!
DINER
Tijdens het diner eet ik graag met jullie mee. Het diner is voor mij een enige gelegenheid om ook te eten. Ik vraag van mijn bruidsparen dat er voor mij een voedzame maaltijd geregeld wordt. Dit is belangrijk, omdat een hele dag fotograferen flink wat energie en concentratie vergt. Het beste moment voor mij om te eten is tijdens het hoofdgerecht, zodat ik ook ongestoord kan opladen.
Ik kan bij de gasten aan tafel zitten, of ergens in een zijkamertje. Wel blijf ik graag in de buurt, zodat ik snel kan reageren op bijvoorbeeld een onverwachten speech.
Tijdens het diner bereid ik me ook voor op het feest. Ik bekijk de feestzaal en zorg ervoor dat mijn apparatuur en flitsers klaar staan om het knallende feest vast te leggen.
FEEST
Tijdens het feest geldt hetzelfde als de rest van de dag. Ik maak van allerlei kanten foto’s. En sja, de mensen die het hardst feesten, komen het vaakste in beeld! Maar ook hierbij zal ik mooie overzichtsplaten maken van het totale feest en een te gekke sfeerimpressie maken van jullie knalfeest.
TENSLOTTE
Na thuiskomst rest mij een heel belangrijke taak, namelijk het zorgen voor goede backups. Dat begint al tijdens het fotograferen, waarbij mijn camera’s dusdanig zijn ingesteld dat alle gemaakte foto’s twee keer worden weg geschreven op twee verschillende geheugenkaarten, die ik niet uit het oog verlies. Als ik thuis kom van een bruiloft, hoe laat dan ook, het allereerste wat ik doe is zorgen dat de foto’s gebackupt worden. Niet één keer, maar in totaal worden van alle foto’s 5 kopieën gemaakt, waarvan één in de cloud. Op deze manier is de kans dat er iets mis gaat en dat ik data verlies te verwaarlozen. Maar ik heb liever vier backups teveel dan één te weinig.
Tot zover mijn werkwijze!