Wat kost een bruidsfotograaf?

Over de kosten van trouwfotografie

 
Zo’n bruiloft, dat is een flinke aanslag op je portemonnee. Dat wil ik best toegeven! Zelfs al is jullie bruiloft totaal niet extravagant of over the top, je zit al snel aan vijf cijfers voor de komma. Dat is niet niks! Maar ik begrijp het heel goed hoor. Je wil de liefde voor elkaar vieren samen met de mensen waar je van houdt. En als het even gaat wil je dat doen op een toffe locatie en in een jurk of pak waar je jezelf mooi in voelt. Want dat mogen jullie jezelf best gunnen! Je wil lekker eten en drinken, een fijn stuk taart en jullie bijzondere dag afsluiten met een knalfeest. En dan lopen de kosten toch al snel flink op.

En dan is er ook nog eens die bruidsfotograaf. Dat is me toch een rib uit je lijf!

Waarom is een bruidsfotograaf zo duur?

Zo. Dat is eruit. Bruidsfotografen zijn duur. Hoewel, die uitspraak is niet helemaal correct. Een bruidsfotograaf kost veel geld, dat is wat nauwkeuriger. Het woord ‘duur’ klinkt bij mij altijd als ‘te duur’. Er zijn een aantal redenen waarom bruidsfotografen in de regel een aardige duit kosten. En dat is niet omdat de auto op bovenstaande foto die van mij is! Was het maar zo. Ik zal jullie uitleggen waar als die kosten vandaan komen.

Tijdsinvestering

‘Dat is gemakkelijk verdiend!’. Een redelijk veelgehoorde reactie wanneer ik zeg wat ik reken voor een dag een bruiloft fotograferen. En ja, als ik dit bedrag 20 dagen in de maand zou kunnen ‘vangen’, dan kan ik inderdaad tijdig met pensioen. Maar zo gemakkelijk is het niet. Ik heb een tijd geleden uitgerekend dat een gemiddelde bruidsreportage van 10 uren fotografie in totaal zo’n 40 uur in beslag neemt. Een korte opsomming in chronologische volgorde:

– E-mails en correspondentie: 3 uur
– Kennismakingsgesprek & voorbereidingen daarvoor: 3 uur
– Voorbereidingen en controles voor de bruiloft (apparatuur, accu’s, geheugenkaarten): 2 uur
– Fotografie op de dag zelf & reistijd: 12 uur
– Backups (4 stuks!): 2 uur
– Selectie: 3 uur
– Nabewerking: 8 uur
– Levering foto’s: 1 uur
– Albums (ontwerp, revisies, bestellen, controleren, opsturen): 2-6 uur
– Facturering & boekhouding: 2 uur
– Bloggen & Social Media: 4 uur
– Scholing (tutorials, workshops, online communities): 3 uur.

Dan kom je zo al op meer dan 40 uur uit. En dan heb ik het over een bruiloft die niet geblogd wordt en waarbij geen groter en uitgebreider album gemaakt hoeft te worden. Dus 40 uur is echt het minimum. Als ik een lange bruiloft van 16 uur fotografeer waarvoor ik een groter album mag maken en die ik bovendien wil bloggen op mijn website, dan kun je hier zo 10-15 uur bij op tellen. Meer dan jullie dachten waarschijnlijk!

 

Apparatuur

Ik ben niet zo’n fotograaf die gelooft dat het hebben van veel en vooral dure apparatuur je beter maakt. Een camera van 7000 euro maakt niet vanzelf mooiere foto’s. Maar dan nog, als bruidsfotograaf moet je toch het een en ander bij je hebben. Sowieso heb ik altijd 2 camera’s bij me, want wat als er eentje sneuvelt? Vroeger of later gebeurt dat. Een camera is niks zonder lenzen, dus daarvan heb ik er een stuk of 5 bij me. Dat is niet eens heel veel, maar ook op het gebied van lenzen heb ik wat overlap, in het geval er een lens kapot gaat of valt. Ik neem ook een allround lens mee als backup. Los daarvan is er het een en ander aan randapparatuur en accessoires: Flitsers, transmitters, statieven, geheugenkaarten, accu’s en batterijen. Mijn ‘kit’ is vrij klein zelfs, want ik geloof dat het meesjouwen van overmatig veel apparatuur alleen maar afleidt. 80% van de dag fotografeer ik met 2 camera’s en 2 lenzen, zonder flitsers en attributen. Tijdens het feest of als het donker wordt gebruik ik een stuk of 4-5 flitsers om toch mooi licht te krijgen. Maar ondanks het feit dat ik niet bijzonder veel apparatuur heb, neem ik toch zo 10.000 euro aan spullen mee.
Foto’s moeten natuurlijk ook bewerkt en opgeslagen worden. Daarvoor heb ik een iMac, een Macbook Pro, een tweetal backup-servers en een hele partij aan externe harde schijven. Die zijn ook niet gratis ;-)

 

Onkosten & belastingen

Een korte opsomming: Camera’s worden gemiddeld elke 2-3 jaar vervangen (want dan zijn ze versleten), accu’s en geheugenkaarten idem. Computers, laptops en randapparatuur gaan ook niet eindeloos mee. Daarbij zijn er allerlei lopende kosten voor: fotobewerkingssoftware, software voor album-ontwerp, fotogalerijen, online backups, boekhoudsoftware, verzekeringen, pensioen, reiskosten, onderhoud auto, parkeerkosten, website hosting, en domeinnamen. En dan nog vergeet ik onze grote vriend: De Belastingdienst! Over de tarieven die ik reken moet ik BTW afdragen en over mijn inkomsten betaal ik elk jaar een flinke dot Inkomstenbelasting. Net zoals jullie! Bij fotografen (en alle zelfstandigen eigenlijk) zitten deze belastingen verrekend in de prijs.

Chat
Kan ik je helpen?
Hoi! Kan ik helpen? :-)